Heeft u een vraag? Die willen we graag voor u beantwoorden. We hebben hier de meest voorkomende vragen netjes voor u gegroepeerd. Zit uw vraag er niet bij, neem dan contact met ons op. Bij voorkeur via ons contactformulier.
U kunt alle informatie lezen op onze website bij Nieuwe Patiënt, druk op onderstaande button.
Dit is helaas niet mogelijk. U kunt alleen gebruik maken van onze mondhygiënist als u patiënt bent van Lodewijkveste Tandartsen.
Ja dat kan. We hebben daarvoor wel extra gegevens van u nodig. Die kunt u invullen op de tandheelkundige vragenlijst, zoals contactpersoon, welk zorgkantoor. Uw zorginstelling kan u daarbij helpen. Hebben wij alle gegevens en heeft u een intake-afspraak bij ons gehad, dan kunt u net zoals iedere andere patiënt afspraken bij ons inplannen. Wel kan het zijn dat we voor sommige behandelingen een machtiging moeten vragen bij het zorgkantoor.
U bent pas patient bij een tandarts als u een intake heeft gehad. Tijdens de intake wordt uw gebit uitgebreid bekeken en samen met u doorgesproken hoe de situatie van uw gebit is en bepaald wat het zorgdoel moet ziijn.
Heeft u een (pijn)klacht en nog geen intake gehad, dan kunt u het beste een afspraak bij uw vorige tandarts maken voor de (pijn)klacht. Als dat niet mogelijk is, dan kunt u gebruik maken van de spoeddienst Dental 365. Voor meer informatie klik op onderstaande button.
We proberen u altijd bij dezelfde tandarts in te plannen, als u dat wenst. Voor pijnklachten wordt er gekeken welke tandarts de eerste plek heeft, zodat u zo snel als mogelijk voor uw pijnklacht behandeld wordt. Dan kan het zijn dat een andere tandarts naar uw klacht kijkt. Dit wordt met u overlegd.
We hebben een mondhygiënist werkzaam bij Lodewijkveste Tandartsen. Hierdoor heeft u, als u behandeling nodig heeft bij de mondhygiënist, altijd dezelfde behandelaar.
Voor onze preventie-assistentes geldt dat zij een roulerend rooster hebben. Zo zorgen we ervoor dat iedereen goed op elkaar ingewerkt is en bovendien kijkt iedere preventie-assistente weer met een frisse blik naar uw gebit. Heeft u een voorkeur voor een preventie-assisente, dan kunt u dit aangeven en proberen we u bij haar in te plannen.
Deze vraag klinkt natuurlijk gek. Natuurlijk is dit zo! Het lijkt ons heel normaal dat je met een schoon gepoetst gebit naar de tandarts of mondhygiënist gaat. Het komt helaas steeds vaker voor dat er niet gepoetst is! Dit voor de behandelaar niet fris om in een vieze mond te moeten kijken. Daarnaast is in een schone mond beter om eventuele beginnende gaatjes of tandvleesproblemen te ontdekken.
Indien er niet gepoetst is zal eerst een gebitsreiniging met instructie uitgevoerd worden, waarna een nieuwe afspraak gemaakt zal worden.
Als u bloedend tandvlees heeft, dan wil dat zeggen dat u ontstoken tandvlees heeft. Gezond tandvlees bloedt niet, is niet gezwollen of pijnlijk, heeft een roze kleur met stippling reliëf. Ontstoken tandvlees kan leiden tot parodonititis, wat een diepere ontsteking van het tandvlees en kaakbot is, wat kan leiden tot verlies van tanden en kiezen.
Heeft u bloedend tandvlees, geef dit dan aan bij de periodieke controle of maak een extra afspraak bij één van onze preventie-assistentes. Voorkomen is beter dan genezen.
Lodewijkveste Tandartsen adviseert om uw kind van jongs af aan mee te nemen bij uw periodieke controle. Zo leren ze te wennen aan de geluiden en de geuren én aan de tandarts.
Vanaf een 1,5 jaar gaan we proberen om spelenderwijs stapje voor stapje uw kind te wennen aan een gebitscontrole. Om het vertrouwen te winnen en uw kind aan allles goed te laten wennen is het belangrijk dat we uw kind elk half jaar zien. Vanaf 3-4 jaar is het de bedoeling dat we een normale gebitscontrole kunnen doen.
In het begin (leeftijd 1 tot 4 jaar) is het belangrijk om uw kind spelenderwijs en stap voor stap te laten wennen aan de periodieke controle bij de tandarts. Dit is belangrijk om dat elke half jaar te doen.
Vanaf het 4e tot aan het 18e jaar is het belangrijk om te controleren of het poetsen goed gaat en er geen gaatjes ontstaan. De meeste gaatjes ontstaan vooral in deze leeftijdsperiode. Preventie vinden wij heel belangrijk. Ook hier geldt voorkomen is beter dan genezen.
Ook wordt de gebitsontwikkeling gemonitord. Zo kijkt de tandarts of het wisselen normaal gaat en wordt er gekeken of én wanneer het noodzakelijk is om met een beugel te behandelen. In de kinderjaren gaat de groei snel en is het heel belangrijk om dit elk half jaar te bekijken.
Uw tandarts kijkt naar wat de beste behandelmogelijkheden er zijn en bespreekt dit samen met u. Zijn de kosten boven de 250 euro, dan krijgt u een begroting. Er wordt niet gekeken of u wel of niet verzekerd bent voor de tandarts. Wel verzoeken we u om direct na behandeling te pinnen, aangezien wij niet de factuur rechtstreeks bij de zorgverzekeraar kunnen indienen.
Een machtiging is soms nodig voor bepaalde behandelingen, die onder jeugdzorg of de basisverzekering vallen. Uw tandarts dient deze machting in bij uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar bepaald of de zorg wel of niet vergoedt wordt. Wordt een machtiging afgewezen, dan kunt u zelf met uw zorgverzekeraar contact opnemen waarom de machtiging is afgewezen.
Lodewijkveste Tandartsen declareert de gemaakte techniekkosten één op één door aan de patiënt, conform declaratieregels van de Nederlandse Zorgautoriteit. Mocht uw zorgverzekeraar maximum-tatrieven voor techniek hanteren en zijn de daadwerkelijke techniekkosten hoger, dan zult u het verschil zelf bij moeten betalen.
Voor alle behandelingen boven de 250 euro krijgt u een begroting van Lodewijkveste Tandartsen. U kunt met de begroting naar uw zorgverzekeraar, die u dan kan vertellen wat u wel of niet vergoedt krijgt.
U moet uw afspraak tot uiterlijk 48 uur van te voren afzeggen, omdat we dan andere patiënten die graag eerder behandeld willen worden, kunnen inplannen. We willen onze behandeltijd voor 100% besteden aan patiëntenzorg.
Uw werkgever is verplicht u vrij te geven voor (tand)artsbezoek. Daarom is het geen geldige reden om een afspraak binnen 48 uur van te voren af te zeggen en zal u een rekening ontvangen voor een niet nagekomen afspraak. U kunt uw werkgever er op aanspreken en wellicht kunt u de rekening bij hem declareren.
U logt in op onze webagenda met uw emailadres en geboortedatum. Het email-adres moet wel bij Lodewijkveste Tandartsen bekend zijn. Wilt u uw emailadres aan ons doorgeven?
Logt u voor de eerste keer in dan moet u een wachtwoord aanvragen, die u gemaild krijgt.
U logt in op onze webagenda met uw emailadres en geboortedatum. Het email-adres moet wel bij Lodewijkveste Tandartsen bekend zijn. Logt u voor de eerste keer in dan moet u een wachtwoord aanvragen, die u gemaild krijgt.
Als u éénmaal ingelogd bent, kunt u voor u zelf én eventueel voor gezinsleden een afspraak voor de periodieke controle inplannen. U vinkt dan aan voor wie u de afspraak wilt maken. U kunt de voorkeur voor welk dagdeel u een afspraak wilt maken aanvinken. Vervolgens krijgt u voorstellen voor een afspraak in beeld en bij welke behandelaar. U klikt op de button 'Maak Afspraak' en de afspraak is gemaakt. Ter bevestiging krijgt u een mail toegestuurd.
Alleen voor periodieke controles kunt u via de webagenda een afspraak maken. Omdat er voor behandelingen zeer verschillende behandeltijden zijn, is het niet mogelijk om dat in de webagenda te programmeren. Daarvoor verzoeken we u ons te bellen tussen 08.00 en 10.00 uur en 10.30 en 12.00 uur.
Mocht u voor meerdere familieleden een controle-afspraak willen maken via de webagenda, vergeet dan niet om de desbetreffende familieleden aan te vinken bij het maken van de afspraak.
Via de webagenda kunt u alle afspraken afzeggen tot 48 uur van te voren. Binnen 48 uur van te voren is het afzeggen van afspraken niet mogelijk en wordt u vriendelijk verzocht de praktijk te bellen tussen 08.00 en 10.00 uur en 10.30 en 12.00 uur.
Via de webagenda kunt u alle controle-afspraken tot 48 uur van te voren verzetten. Binnen 48 uur van te voren is het verzetten van afspraken niet mogelijk.
Wilt u een andere (behandel)afspraak verzetten? Dit is meestal niet mogelijk via de webagenda. U kunt ons dan beter bellen tussen 08.00 en 10.00 uur en 10.30 en 12.00 uur om de afspraak te verzetten.
Lodewijkveste Tandartsen ©2024